Journalistikk i krigstider
Foredrag ved Amund Bakke Foss.
Varer i 20 minutter.
Dette digitale undervisningsopplegget består av foredrag og oppgavesett med læringsressurser.
Hvilken betydning har media i krig? Under andre verdenskrig ble NRKs radiosendinger laget i London. Nyhetsankeret Toralv Øksnevad ble kjent som «stemmen fra London», og fortalte blant annet lytterne om nazistenes landgang i Norge 9. april 1940. I 2024 har vi ikke bare én nyhetskanal i landet. Og når krigshandlinger skjer i Ukraina, Kongo eller på Gaza, leser vi kanskje ikke en gang om det i et tradisjonelt nyhetsmedium, men like gjerne via sosiale medium.
Hva slags makt og påvirkningskraft har media i dagens samfunn? Hva er sammenhengen mellom media, demokrati og ytringsfrihet? Hva slags informasjon og hva slags stemmer får vi tilgang til via ulike nettsider sosiale medium?
I dette foredraget utforsker utenriksjournalist Amund Bakke Foss ulike spørsmål knyttet til medias rolle i dagens kriger. Foredraget bruker eksempler fra andre verdenskrig og Gaza-krigen. Bakke Foss jobber til daglig i VG.
DETTE LÆRER ELEVENE
- reflektere over hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
- sammenligne ulike framstillinger av en hendelse og reflektere over at historiske framstillinger preges av opphavspersonens ståsted og kontekst
- reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers liv og formet forventninger til framtiden
- utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier
- utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
- vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten
- utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper
- Elevene skal kunne tolke og analysere kilder. Hvordan presenteres krigshendelser gjennom redaksjonelle medier sammenliknet med sosiale medier?
- Elevene skal kunne reflektere over medievirkeligheten. Hvordan påvirker bildebruk og sosiale medier hvordan vi forholder oss til krig?