Om Ibsen
Henrik Ibsen (1828-1906) er en av verdens største dramatikere, i mange sammenhenger holdt som den største av dem alle, og uten sammenligning den mest verdensberømte nordmann i det 20. århundre. I motsetning til våre andre internasjonalt kjente forfattere skrev Ibsen ingen romaner eller noveller, men dikt og skuespill. Hans såkalte ”nutidsdramaer” hadde en struktur, stram og perfekt i formen, som fornyet teaterkunsten over hele verden. Nesten alle de betydeligste skuespillforfatterne senere i århundret bygget videre på det som er blitt kalt Ibsen-tradisjonen. Mye av denne strukturen hadde opphav i de gamle greske tragediene fra antikkens tid, der et menneske blir innhentet av handlinger fra fortiden og må ta konsekvensen av dette. Ibsen rendyrket dette handlingsmønsteret i en for sin tid moderne ramme og behandlet problemstillinger, som forbløffende nok har vist seg mer og mer aktuelle for vår tids mennesker. Forholdet mellom mann og kvinne, mellom foreldre og barn, konflikten mellom karriere og kjærlighet, sinnets psyke i spennet mellom drøm og virkelighet, alt er temaer Ibsen har belyst lenge før vår tids psykologer og sosiologer.

Henrik Ibsen


Henrik Ibsens dramatiske diktning kan grovt sett sees i to hovedavdelinger: Ungdomsdramaer og historiske dramaer fra 1850 til 1873 og nutidsdramaer fra 1877 til 1899. Fra den første perioden er det ”Peer Gynt”(utg. 1867) som er det mest berømte. Ibsen kalte dette stykket et ”dramatisk dikt”, et lesedrama, og det var egentlig ikke ment som et teaterstykke, men det er likevel blitt et av hans mest spilte og populære scenedramaer. De tolv skuespillene som kom ut fra 1877 til 1899 er så å si alle kontinuerlig på teaterrepertoarer verden over den dag i dag. De første av disse, ”Samfundets støtter” (1877), ”Et dukkehjem”(1879), ”Gengangere” (1881) og ”En folkefiende” (1882) var kanskje først og fremst samfunnskritiske. De neste,”Vildanden” (1884), ”Rosmersholm” (1886), ”Fruen fra havet” (1888), ”Hedda Gabler” (1890), ”Bygmester Solness” (1892), ”Lille Eyolf” (1894) og ”John Gabriel Borkman” (1896) dreiet seg mer om psykologiske konflikter. Det gjorde for så vidt også det aller siste, ”Når vi døde vågner” (1899), som ellers skiller seg ut fordi det nærmer seg en mer symbolsk og ikke-realistisk dramaform, jmf. symbolismen i litteraturhistorien.

Mange av Ibsens dramaer fikk sine urpremierer i utlandet, delvis fordi norske teatre ikke hadde tro eller mot til å lansere dem for publikum. De første norske teatrene som spilte Ibsen, var Christiania Theater (som hadde den aller første premiere på et Ibsen-stykke, Kjæmpehøien, i 1850) og Det Norske Theater i Bergen, der Ibsen selv var instruktør og dramaturg til 1857. (Fem av hans ungdomsdramaer fikk urpremiere i Bergen i løpet av denne tiden.)

Da Nationaltheatret åpnet i 1899 og overtok Christiania Theaters posisjon som hovedscene, ble Ibsens dramatikk naturlig nok en viktig del av repertoaret helt fra starten av. ”En folkefiende” ble en av Nationaltheatrets åpningsforestillinger, med premiere 2. september 1899. Etter hvert har teatret spilt 22 av Ibsens 25 scenestykker, de fleste i mange forskjellige oppsetninger. ”Peer Gynt” og ”Et dukkehjem” ligger høyt oppe blant teatrets mest spilte stykker overhode.

Nationaltheatrets billedsamling har bildedokumentasjon på det aller meste av sine Ibsen-forestillinger gjennom de første hundre år. Med utgangspunkt i forestillingsbilder fra 1903(?) og fram til 1961 følger her en presentasjon av alle Henrik Ibsens viktigste skuespill, slik Nationaltheatrets publikum har fått se dem på scenen.


Disse sidene er produsert av Nasjonalbiblioteket.