Fagseminar
23
okt

Litterært laboratorium: Ibsens samtidsdramaer 1877–1899. Vildanden

Et oppsett av Vildanden på Nationaltheatret. En sofa med en ung kvinne, høye trær i bakgrunnen på scenen.
Vildanden, Nationaltheatret 2020, foto: Øyvind Eide
Onsdag 23. oktober 2024, at 13:00 – 15:00
Nasjonalbiblioteket – Målstova
Litterært laboratorium: Vildanden
Gratis
Du trenger ingen billett til fagseminaret

Nasjonalbiblioteket varmer opp til Ibsenåret 2028 og inviterer til åpent estetisk analyseverksted, hvor vi leter fram sentrale passasjer fra Henrik Ibsens samtidsdramaer og diskuterer hva det egentlig var med hans skrivekunst som gjorde ham til det moderne dramaets far. Serien «Litterært laboratorium: Ibsens samtidsdramaer 1877–1899» er nå kommet til 1884 og et skuespill om en skadeskutt villand, en fotograf og innbilt oppfinner og arvelige øyelidelser.

Vildanden handler om Hedvig, snart 14 år, og hennes foreldre, Gina og Hjalmar Ekdal som bor i en loftsleilighet som samtidig fyller to andre funksjoner. Det er atelier for foreldrenes fotografvirksomhet, og det huser høns, duer, kaniner og en villand i et tilstøtende rom, hvor Hjalmars far, den forhenværende løytnant Ekdal, tilbringer mye av sin tid. Ved stykkets begynnelse møtes barndomsvennene Hjalmar Ekdal og Gregers Werle igjen etter mange års adskillelse, i et middagsselskap hos sistnevntes far, grosserer Werle. Det er intrikate personlige og økonomiske bånd mellom familiene Ekdal og Werle. Gamle Ekdal og grosserer Werle var i stykkets forhistorie involvert i et skogdriftsprosjekt ved Høydalsverket som endte med at gamle Ekdal måtte sone en fengselsdom, mens grosserer Werle gikk fri. Gina var tidligere husholderske hos Werle, og Gregers avslører at grossereren og Gina hadde et forhold før hun og Hjalmar giftet seg. Det blir også etter hvert klart at Hedvig sannsynligvis ikke er Hjalmars, men grossererens datter. Gregers får det for seg at han skal rydde all løgn og forstillelse av veien, slik at Hjalmar og Gina kan basere sitt ekteskap på sannhet og full åpenhet. Han vil blant annet at Hedvig skal ofre sin kjære villand for Hjalmars skyld. Men stykket ender tragisk med at Hedvig skyter seg selv i stedet.  

Som vanlig spør vi: Hva sier Vildanden oss i dag? Hvor i stykket viser Ibsen sitt mesterskap?

Med Elin Høyland, teaterviter og teaterkritiker, Kaja Schjerven Mollerin, litteraturkritiker og forsker ved Nasjonalbiblioteket, og Jens-Morten Hanssen, PhD i Ibsen-studier og forsker ved Nasjonalbiblioteket.