INNHOLD:
Novellefilm i tre deler satt sammen til en langfilm.
De tre episodene er frie tolkninger av novellene "Hemmelig ve", "En Ærkeskjælm", "Livets røst" og "Kvindeseir" av Knut Hamsun. De ble skrevet i en periode (1897-1905) da dikteren etter eget sigende var 'trett av romanen og dramaet har jeg alltid foraktet'.
Handlingen flyttet frem til vår tid, men tematikken kretser fortsatt rundt det moderne menneskets valg og samvittighet mot slutten av et århundre. Hver episode handler om en forbrytelse; et rovmord, et sjalusidrap og et bedrageri med dødelig utgang.
HEMMELIG SMERTE:
Den desillusjonerte maleren Vegard prøver å livnære seg på kjøp av antikviteter i Øst-Europa som han selger til undergrunnsmiljøet i Oslo. En ung, svært vakker kvinne faller ned fra en bro og drukner. På hotellrommet sitt blir Vegard oppsøkt av Vladimir som påstår at de kjenner hverandre. Sammen havner de to i en togkupé på vei mot Oslo. Vladimir oppfører seg provoserende, som om han ønsker bråk. Gambleren Vera kommer inn i kupéen og spør: Ville ikke du ønske å bli straffet om du gjorde noe galt?
STJÅLET TID:
Andreas er filmregissør som lager film om to søstre han har fulgt fra nabohuset gjennom oppveksten. Den eldste dør av kreft, mens den yngste begynner å prostituere seg. Regissøren dras mellom rollene som betrakter og kynisk deltaker. Mellom å se situasjonen og å utnytte situasjonen. Slik kommer menneskets dobbelthet til syne den gang som i Hamsuns Kristiania. Hvor langt kan man gå for å fortelle en historie?
AMERTUME:
"Det forekommer meg at hun kunne sparet sine penger. Hun var så forvirret. Det suste tomt rundt i hennes hode og hun visste ikke av seg selv." (Knut Hamsun)
Hamsuns noveller "Kvindeseir" og "Livets røst" handler om kjærlighetens makt og menneskets forvirrethet. Inspirert av disse er handlingen forflyttet til den franske riviera. Juliette og Alexandre er på vinterferie med sin store motoryacht. Båten ligger for anker utenfor havna i Cannes, og Juliette har utført en handling hun ikke ser konsekvensen av.